Caminant pel món: Prat de Cadí

El Prat de Cadí és un prat  situat a la Serra del Cadí, a la comarca de la Cerdanya. Es tracta d’un lloc d’extrema bellesa on podem gaudir d’unes vistes impressionants de les muralles esculpides per l’erosió del gel, el vent i l’aigua en la seva cara nord. L’accés és relativament fàcil per un camí ascendent però agradable, que parteix del poble d’Estana a 1.492 metres d’altitud.

Al poble d’Estana s’hi accedeix des de Martinet per la carretera LV-4055 en direcció Montellà, però al cap de poc agafem una desviació a la dreta que baixa i creua el riu Bastanist. Deixarem enrere els desviaments de Víllec i Béixec. Finalment arribarem a Estana després de serpentejar uns 10 km.  Aquí la carretera s’acaba. Al començament del poble hi ha un aparcament, amb una taula i una font d’aigua, on podem deixar còmodament el cotxe. Aquest petit poble de muntanya es troba situat entre les valls del Quer i de Bastanist. Actualment, forma part del municipi de Montellà i Martinet però antigament, formava municipi amb el poble de Víllec. Estana té una vintena d’habitants que augmenta en època estival. Del poble en cal destacar l’església de Sant Climent que compta amb un campanar de torre d’aspecte sòlid. Aquesta, del segle XVI-XVII, va ser edificada substituint-ne una de més antiga.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Coll de Pallers des d’Estana

Passant pel costat del campanar, ens dirigim en direcció sud pel carrer principal del poble, deixant a mà dreta els antics safareigs. Tot l’itinerari està senyalitzat amb marques de pintura de color blanc i groc als arbres o a les roques ( PR-C 121). Ens dirigim, deixant en poble enrere, cap al coll de Pallers on hi ha un aparcament habilitat  a 10 minuts a peu des d’Estana a través d’una pista forestal. Pel camí deixem una font i una àrea de barbacoes enrere. Des d’aquí, ja podem divisar les parets impressionants de la Serra del Cadí. En aquesta època de l’any, encara hi podem trobar neu a partir dels 1.800 metres i especialment en zones obagues. L’espectacle des d’aquest punt amb les parets del Cadí nevades, el verd dels arbres i el blau del cel és espectacular.

Església de Sant Climent i el seu campanar

Al coll de Pallers deixem un camí a la dreta i seguim recte cap al Cadí seguint els indicadors. Trobarem diversos encreuaments de camins però seguirem ascendint recte, deixant a banda i banda camps de pastura. El camí es fa estret i rocallós. Remuntem la serra de Mataplana i anem combinant les estones de pujada amb petits replans que ens permeten refer les forces per a seguir caminant vers el nostre destí. Les vistes continuen sent meravelloses, però costa distingir on es troba situat el Prat de Cadí. Al cap d’uns 40 minuts arribem als Graus de Riclà (1.630 m i 1,8 km), un altre collet que ens permet descansar i continuat ascendint. Al cap de 20 minuts, s’arriba coll de Reineres i seguim enfilant fins arribar al coll Roig (1.780 m i 2,8 km) des d’aquí podem veure el poble d’Estana penjat sobre la vall, i al fons les muntanyes nevades del Pirineu. El camí segueix cap a llevant a través d’una zona boscosa i ombrívola. Quan portem aproximadament 1 hora i 30 minuts (1.825 m i 4,1 km), el paisatge s’obre i accedim al Prat de Cadí.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Coll Roig i la Serra de Cadí

El prat és l’estat final de la colonització de la morrena glacial que es va formar durant la darrera glaciació. Davant, al sud, hi podem veure la Canal del Cristall, que dóna accés als cims del Cadí, flanquejada per les impressionants roca de l’Ordiguer, a la dreta, i roca Verda, a l’esquerra. Aquest any, a inicis de Setmana Santa, encara hi podem trobar neu que ocupa bona part del prat. La zona on no hi ha neu es coberta per un mantell de flors i herba. Si caminem 10 minuts més en direcció sud, s’arriba a la font del Pi, amb aquest nom ja que hi ha crescut a sobre un pi.

Prat de Cadí i la Canal de Cristall

El camí de tornada és el mateix i la durada és d’1 hora aproximadament. Aquesta ruta és ombrívola i és ideal en dies calorosos i assolellats. A l’hivern la podem gaudir amb raquetes de neu. Es recomana calçat adequat, roba d’abric per si de cas, menjar i aigua. Cal tenir en compte també que es tracta d’un Parc Natural, i per tant, hem de ser respectuosos amb el medi ambient.

MAPA_RUTA

Mapa de la ruta

Aquesta entrada ha esta publicada en Missatge Benvinguda. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.